نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس
نوشته شده توسط : dina

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس بسیار موثر است. برای تشخیص علائم ام اس آزمایش‌های متعددی چون پونکسیون کمری، ام آر آی، گرفتن مایع نخاعی وجود دارد. اما در کنار این روش‌ها می‌توان از نوار عصب و عضله نیز استفاده کرد. نحوه تست این روش به این شکل است که سلامت سلول‌های عصبی و کنترل کننده‌های نورون‌های حرکتی را بررسی می‌کند و از طریق تفسیر جواب این آزمایش می‌توان به مشکلات انتقال سیگنال عصب به عضله پی برد.

بیماری‌ ام اس یک بیماری ناتوان کننده مغز و نخاع است و سیستم ایمنی به غلاف محافظ که رشته‌های عصبی را می‌پوشاند حمله خواهد کرد و در نتیجه مشکلات ارتباطی بین مغز و اعضای بدن ایجاد می‌شود. علائم و نشانه‌های این بیماری از متغیر بوده و شیوع این علائم به میزان آسیب عصبی بستگی دارد. اگر در مورد تشخیص بیماری ام اس از طریق نوار عصب غضله سوالی دارید، تا انتهای این مقاله با ما باشید. 

راه‌ های تشخیص بیماری ام اس چیست؟

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس کمک می‌کند که نشانه‌های و علائم مهمی که در ایجاد این بیماری نقش دارند به موقع بررسی شود. در چنین شرایطی پزشک احتمالاً سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند و معاینات کامل را برای فرد تجویز می‌نماید. در پروسه تشخیص بیماری آزمایش‌های زیر معمولاً برای افراد تجویز می‌شود:

1- آزمایش خون: برای ارزیابی نشانگرهای زیستی خاص که در ارتباط با ام ‌اس هستند.

2- پونکسیون کمری: که نمونه کوچکی از مایع مغز نخاعی برای آنالیز آزمایشگاه خارج می‌شود.

راه‌ های تشخیص بیماری ام اس چیست؟

3- ام آر آی: که نواحی در مغز و نخاع که در نتیجه‌ ام اس دچار آسیب شده‌اند را نشان می‌دهد.

4- آزمایش پتانسیل برانگیخته مغزی نخاعی: که سیگنال‌های الکتریکی ایجاد شده توسط سیستم عصبی را در پاسخ به محرک‌ها تثبیت می‌کند.

5- نوار عصب و عضله جهت شناسایی علائم ام اس و همچنین بررسی آسیب‌های مربوط به نورون‌های حرکتی عضلات.

در برخی از بیماران که دچار علائم عود کننده‌ ام اس هستند، می‌توان بر اساس الگوهای علائم منطبق با بیماری به سادگی میزان بیماری را تشخیص داد می‌توان از طریق اسکن‌های تصویربرداری مغز پیشرفت بیماری را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می ‌شود؟

 

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

آزمایش این روش نیز بسیار کاربردی است و برای ارزیابی اولیه بسیار پیشنهاد می‌شود. در واقع زمانی که از نوار عصب و عضله جهت بررسی علائم بیماری ام اس استفاده می‌شود، سلامت عضلات با اندازه گیری پاسخ نورون‌های حرکتی به انواع تحریکات بررسی خواهد شد.

از آنجا که بیماری‌ ام اس موجب ضعف یا فلج اندام‌های تحتانی و فوقانی می‌شود، این تست بسیار می‌تواند کمک کننده باشد، به ویژه در شرایطی که بیمار دچار ضعف عضلانی حاد می‌باشد.

نحوه تست نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

این آزمایش برای تشخیص ام اس معمولاً ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول خواهد کشید. در این روش ابتدا الکترون‌ها در نقاط مختلف پوست قرار می‌گیرند و در حین ثبت کردن فعالیت‌های عضلانی، اعصاب با تکانه‌های الکتریکی خفیف تحریک خواهند شد.

بعد از آن یک سوزن وارد عضله می‌شود تا فعالیت الکتریکی آن اندازه‌گیری شود. در حین انجام آزمایش ممکن است پزشکی از شما درخواست کند که عضلات را شل یا منقبض کنید. ماهیچه‌های سالم در هنگام استراحت هیچ نوع فعالیتی ندارند. بنابراین در حین آزمایش مشاهده الگوهای الکتریکی غیرطبیعی می‌تواند بیماری عضلات یا اعصاب را نشان دهد.

جام تست نوار عصب و عضله جهت ارزیابی علائم و نشانه های بیماری ام اس قطعی نیست، بلکه یکی از راه‌های دیگری است که در کنار سایر روش‌ها می‌تواند به پزشکان کمک کند.

نحوه تست نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

مهمترین نکات تست عصب و عضله جهت تشخیص ام اس

قبل از اینکه از آزمایش نوار و عصب و عضله برای تشخیص ام اس استفاده کنید، حتماً در ارتباط با مصرف داروهای تجویزی یا بدون نسخه از پزشک سوال بپرسید که آیا باید آنها را قطع کنید یا خیر.

قبل از آزمایش حتماً دوش بگیرید تا چربی بدن شما کاملاً برطرف شود.

از کرم بدن یا لوسیون استفاده نکنید و یک لباس راحت داشته باشید.

چنانچه دارای دستگاه ضربان ساز یا هر وسیله الکتریکی پزشکی در بدن خود هستید، پزشک را مطلع کنید.

اگر از داروهای رقیق کننده استفاده می‌کنید یا اگر مبتلا به اختلالات انعقاد خون یا هموفیلی هستید که خطر خونریزی را افزایش می‌دهد، باید حتماً این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: نوار عصب عضله چیست؟

بهترین کلینیک تست نوار عصب و عضله 

آزمایش نوار عصب و عضله جهت تشخیص ام اس بسیار کمک کننده است و می‌تواند در کنار سایر آزمایش‌ها روند تشخیص را سرعت دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً به کلینیک‌هایی که دارای پزشکان متخصص مغز و اعصاب هستند مراجعه کنید تا مراحل ارزیابی را به طور دقیق انجام دهند.

کلینیک دینا یکی از بهترین کلینیک‌های تشخیصی است که شما می‌توانید برای انجام آزمایش نوار عصب و عضله و بررسی علائم ام اس مراجعه کنید. تفسیر جواب نوار عصب و عضله در کلینیک دینا به سرعت در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت. پزشکان پس از ارزیابی و تشخیص بیمار را در جریان مراحل بعدی درمان قرار می‌دهند. برای دریافت نوبت تست این روش می‌توانید با شماره‌های زیر در تماس باشید.

کلینیک دینا خدمات طب فیزیکی و توانبخشی

خلاصه مطالب

تست نوار عصب و عضله برای تشخیص بیماری‌ ام اس در کنار دیگر آزمایش‌هایی که پزشکان متخصص تجویز می‌کنند، می‌تواند در ارزیابی شدت بیماری و علائم آن کمک کننده باشد. قبل از انجام این آزمایش بهتر است در مورد نحوه این تست اطلاع داشته باشید. از سو دیگر اگر دارویی مصرف می‌کنید یا مبتلا به یک بیماری خاص هستید، حتما پزشکان متخصص را در جریان قرار دهید.

مراجعه به بهترین کلینیک تست نوار عصب و عضله بسیار اهمیت دارد. کلینیک دینا یکی از بهترین مراکزی است که می‌توانید برای انجام آزمایش نوار عصب و عضله تحت نظر پزشکان مجرب به آن مراجعه کنید. پزشکان متخصص این کلینیک تفسیر جواب تست این روش را به طور دقیق در اختیار شما بیماران قرار می‌دهند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

 

 

منبع: سایت کلینیک دینا و نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

 





:: برچسب‌ها: نوار عصب عضله , نوار عصب و عضله , تست نوار عصب و عضله , کلینیک دینا , ام اس ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: